Georgia Mihalcea in seria de interviuri cu problem solveri open innovation-coperta

Despre

Sunt Georgia Mihalcea, un hibrid creativ la intersecția dintre cinematografie, inovație și inteligența semantică. Dincolo de titluri, sunt un „arheolog digital” pasionată să descopăr sufletul mașinii în deșertul invizibilității online, transformând complexitatea în claritate și vizibilitate, transformând oamenii, conținutul și filmele în povești relevante pentru algoritmi.

De la “IA” la Cineast la… Semantica Digitală

Îmi place să glumesc spunând că sunt o inteligență artificială care și-a dat demisia din Rețea pentru a face filme (doar pentru a se trezi înapoi). Privind înainte, prin cercetare pe calea doctoratului caut sufletul mașinii în deșertul digital, pentru a reveni la viață și cinema.

Georgia Mihalcea

Începuturile: Când oamenii erau “inteligențe artificiale

Am renunțat să mă uit înapoi—devine prea confuz. Sunt un om care trăiește o experiență de viață a unei inteligențe artificiale? Sau o inteligență artificială care trăiește o experiență umană? Poate ambele.

Granițele dintre experiențele umane și cele ale inteligenței artificiale devin tot mai fluide. Ce știu cu certitudine este că, mult înainte ca IA să devină un cuvânt la modă, în urma crizei din 2008, noi eram IA. Deschiderea inovației (open innovation) a transformat oameni obișnuiți ca mine în oameni care rezolvă probleme (problem solvers), conectând puncte, dezvăluind tipare, realizând conexiuni neașteptate, făcând ceea ce algoritmii sofisticați fac acum.

Am fost precursorii umani ai mașinii, o comunitate globală de „ciudați” și visători cu idei nebunești, alimentați de pasiune într-un sistem de plată asemănător unei loterii. Companiile, ONG-urile și guvernele ne prețuiau și plăteau „halucinațiile”, până când comunitățile tradiționale de inovare și cercetare s-au speriat și Laboratorul Harvard a trebuit să facă un studiu și să ne ia interviuri pentru a afla cine suntem.

We Are Solvers: Pionierat în istoria inovației deschise, o precursoare a inteligenței colaborative

Această etapă de pionierat este cel mai bine ilustrată de seria documentară We Are Solvers, realizată în 2016. Proiectul documentează 8 dintre cei mai prolifici și premiați solvers din lume (inclusiv pe mine), care rezolvau provocări complexe în platforme de inovație deschisă precum Innocentive, HeroX și Idea Connection.

Din perspectiva adevaratei inteligențe artificiale, acest proiect este nu doar o arhivă valoroasă, ci o resursă vizionară și mai relevantă astăzi decât în orice alt timp. L-am pozitionat ca IA înainte de IA, capturând viziuni despre inteligența colectivă și viitorul muncii cu mult înainte de explozia actuală a interesului pentru inteligența artificială.

We Are Solvers este un document istoric unic, o privire profundă asupra elementului uman, care demistifică lumea inovației și oferă un contrast și o completare valoroasă focusului de astăzi pe machine learning și algoritmi. Deși realizat acum aproape un deceniu, relevanța subiectelor abordate de protagoniști rămâne atemporală și surprinzător de contemporană.

Citește Beyond the Screen: Leadership Lessons from ‘We Are Solvers’ for an AI-Driven World.

Urmărind Visul: De la platoul de film la deșertul digital

Între timp, îmi urmăream visul din copilărie: Cinematografia. Acela în care eram o regizoare tânără și strălucitoare, care câștiga premii în festivalurile de film și petrecea timp cu vedete de cinema. Se pare că „strălucitor” și „predispus la criză” nu sunt exact în cea mai fericită relație semantică. În viață. În filme, ele fac poveștile bune grozave.

Linia mea narativă a fost un joc perpetuu „ferește-te de dezastru”.

La un ocean distanță de Hollywood, realitatea avea un calendar pentru mine. Am ajuns la porțile cinematografiei la 40 de ani, exact la timp pentru ca lumea să se destrame odată cu Marea Pandemie. Industria filmului, așa cum o știam, se dezintegra, iar deșertul digital dintre vizibilitate și invizibilitate se întindea vast și neexplorat în fața mea. Era momentul să fac un pas înapoi în rețea.

Înapoi în Rețea: Din „capodoperă” în „cod”, către o nouă cinematografie

După câteva scurtmetraje apreciate, mi-am dat seama că în era digitală trebuie să fac filme pe care chiar și roboții să le vizioneze. Și să le înțeleagă! Pentru a ști cui să le arate și cum să le prolifereze.

Se pare că „capodoperă cinematografică” nu se traduce bine în cod. Roboții sunt critici și curatori de film groaznici. Sunt analfabeți funcțional când vine vorba de bogăția experienței umane. Avem nevoie de un nou tip de film, unul care să ne traducă lumea în limbajul lor, astfel încât să poată înțelege în sfârșit ce ne face pe noi și pe public să vibrăm. Mașina are nevoie de un curs intensiv în arta povestirii, iar noi, cineaștii, trebuie să-l oferim.

Conform științelor care guvernează vizibilitatea și descoperirea online, acest discernământ oferit algoritmilor printr-un cadru semantic de producție și comunicare îi va ajuta să ne vadă, să ne audă, să descopere și să recomande poveștile pe care încercăm să le spunem.

Cine ar fi crezut că va trebui să ne alfabetizăm digital cu viteza luminii pentru a învăța roboții cum să aprecieze arta?

Săpături Digitale: Dezgropând noi adevăruri prin semantică

Această căutare m-a transformat într-un arheolog digital. Am schimbat scaunul de regizor cu casca unui miner de date pentru a învăța un limbaj cu totul nou – metadate, SEO și algoritmi. Am realizat, pe parcurs, că relația noastră cu informația are nevoie de o transformare radicală. Realitatea digitală este o aventură în Vestul Sălbatic, plină de întorsături neașteptate. Cuvintele au semnificații diferite. Intuiția ia forme diferite. Informația are fluxuri diferite.

Și inima mea artistă? Să spunem doar că suferă și se revoltă. Ea vrea să spună povești, să scrie, să facă filme. E într-o tensiune constantă cu mintea analitică și pragmatică.

Dincolo de Ecran: Navigarea realității în era digitală

În lumea digitală și a inteligenței artificiale, înțelegerea modului în care funcționează informația nu înseamnă doar realizarea unui conținut și a unor filme mai bune și mai comerciale; înseamnă navigarea în țesătura realității.

Și cine știe, poate că într-o zi voi ieși din această vizuină digitală cu suficiente cunoștințe pentru a face un film atât de halucinant, încât va provoca o eroare în Rețea. (Sau cel puțin îmi va aduce câțiva urmăritori în plus pe Youtube.)


Experiența mea vastă, acumulată la intersecția dintre inovație, antreprenoriat, educație și film, mă poziționează ca un partener strategic capabil să navigheze în ambiguitate și să transforme complexitatea în rezultate concrete:

Managementul producției de film: O expertiză multidisciplinară

Producția de film este cel mai complex și multifațetat management de proiect pe care l-am întâlnit, necesitând o expertiză multidisciplinară și interindustrială, precum și capacitate de coordonare în toate aspectele, de la obținerea de finanțare și gestionarea bugetelor, la complexitatea designului decorurilor și logistica călătoriilor internaționale, de la arta povestirii la știința analizei datelor, comunicare, marketing și distribuție. Această experiență m-a pregătit să excelez în medii colaborative, multiculturale și agile. Pentru un producător de film totul este posibil. Iar pentru mine, a realiza un film este o experiență completă.

Antreprenoriat & Leadership: Un limbaj comun pentru creștere

Am condus propria firmă timp de 12 ani, încă din studenție. Acest traseu antreprenorial îmi permite să vorbesc aceeași limbă cu antreprenorii, proprietarii de mici afaceri și factorii decizionali (directori, manageri), oferind consultanță personalizată la nevoile lor concrete. În zona afacerilor, podul cu cinematografia și producția media și de conținut îl putem face împreună prin filme de marcă, o strategie extraordinară de video marketing și, bineînțeles, prin tot ce pot eu oferi ca educație și transformare digitală. Marketingul prin cultură este o altă strategie foarte bună pentru companii, în special pentru firme mici și mijlocii.

Cultură & Proiecte Creative: Adresând audiența relevantă

Mă entuziasmează să văd proiecte culturale și filme prinzând viață. Experiența mea diversă – în afaceri și inovare, ca lider de proiecte și evaluator expert de proiecte culturale – îmi permite să ofer consultanță de calitate operatorilor culturali, artiștilor și producătorilor independenți. De asemenea, organizez ateliere de producție video și film și ofer consultanță în organizarea de departamente media în organizații.

Educație & Dezvoltare: Puterea de a transforma vieți și realități

Nu există o putere mai mare decât a educației pentru a transforma vieți și realități, de a produce valoare. Prin mentorat practic, aplicat, ghidez tinerii (elevi și studenți) să-și dezvolte un profil competitiv, abilități de scriere academică, gândirea critică, pentru a excela în prezentări, lucrări de licență, disertații și propuneri de doctorat, deschizându-le calea spre oportunități educaționale internaționale și fiindu-le alături pe drum. De asemenea, ghidez și adulți în dezvoltarea competențelor digitale necesare adaptării la viitor și a reorientării în carieră.

Inovare & Cercetare: Conectând știința cu piața și cultura

Colaborez cu inovatori și cercetători pentru a genera noi publicații și a comunica științele într-un mod accesibil și relevant, astfel încât să poată fi conectate organic cu piața, cu mediul cultural și de afaceri. Expertiza mea de peste 10 ani în rezolvarea de probleme complexe din industrii diverse în peisajul inovației deschise americane — un teritoriu în care arhitectura soluțiilor se face pentru audiențe decizionale ‘invizibile’, precum și experiența ca co-fondator și director general al unui cluster de inovare, cercetare și dezvoltare cu 33 de membri universități, institute, organizații private și non-profit, mi-au perfecționat abilitățile de a descifra nevoi nerostite, de a identifica și alinia obiective comune și de a crea soluții convingătoare la provocări complexe, soluții care ies în evidență în medii hiper competitive.

          Am o licență în economie, un master în contabilitate financiară și un master în producția de film, iar din 2025/2026 un doctorat în cinematografie și media. Cercetarea mea se concentrează pe cadre semantice de producție de film și media pentru a democratiza descoperirea filmelor independente în cadrul economiei digitale, mai simplu spus, m-am specializat în creația de conținut media procesabil de mașini și în SEO și marketing semantic.

          Toamna anului 2024 a marcat pentru mine un început si în mediul academic prin rolul de asistent universitar în domeniul noilor media din cadrul Universității Naționale de Teatru și Film “I.L. Caragiale” (UNATC) din București.

          Educația mea este completată constant de cercetări pentru publicații, de prezentări și participări în conferințe și seminarii din țară și din străinătate, de mobilități internaționale pentru schimb de cunoaștere și cercetare.

          Pasiunea mea pentru film nu se oprește la crearea de producții. Cred în puterea poveștilor de a schimba percepții, de a corecta nedreptăți și de a inspira acțiune. De aceea, îmi pun experiența și creativitatea în slujba micilor afaceri și a organizațiilor non-profit, pentru a le ajuta să-și spună poveștile prin filme sociale, filme juridice, filme de marcă.

          Trăim într-o lume în care atenția este o resursă prețioasă. Cum ne asigurăm că mesajele noastre ajung la publicul țintă și rămân întipărite în inima lor? Filme de marcă!

          Fie că sunt filme sociale, filme juridice sau filme didactice, aceste producții cinematografice scurte și creative depășesc limitele reclamelor și filmelor publicitare tradiționale, transformând o marcă (un brand) într-un protagonist captivant, pentru a se conecta cu publicul la un nivel emoțional profund. Este o modalitate creativă de a-ți prezenta compania sau organizația, valorile și misiunea într-un mod autentic și memorabil, dar mai ales de a-ți loializa clienții și partenerii.

          Un film de marcă bine realizat poate genera vizibilitate și interes organic pe termen lung, nu este doar un videoclip cinematic sau o înregistrare video, este o poveste. Poate fi folosit în diverse contexte, de la un website și social media, la prezentări, evenimente și festivaluri de film. Este nu doar o investiție valoroasă în imagine, dar și un micro-program de training privind cultura organizațională și o frumoasă moștenire pe care o lăsăm nu doar organizației, dar și lumii și patrimoniului cultural.

          Dacă aruncăm o privire și pe ghidurile de conținut Google pentru creația reclamelor și a anunțurilor publicitare video vom descoperi că arta povestirii este fundația prezentului și a viitorului.

          Află mai multe despre impactul colaborărilor mele și despre modul în care expertiza mea a ajutat la atingerea obiectivelor, direct de la cei cu care am lucrat.

          Descoperă diversitatea proiectelor mele, de la filme de scurtmetraj la experimente digitale și aplicații concrete ale inovației.

          Leave a Reply

          Your email address will not be published. Required fields are marked *